سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با کابینت جزیره و کاربرد های آن

آشپزخانه جزیره از جدید ترین و کارآمد ترین شیوه های طراحی داخلی و چیدمان کابینت است و به نماد آشپزخانه مدرن و امروزی تبدیل شده است. در واقع کابینت جزیره یک پیشخوان، مستقل از دیگر کابینت های محیط آشپزخانه است که از نظر ظاهری، زیبایی آشپزخانه را تقویت می کند و بسیار کارآمد است. کابینت جزیره مدرن می تواند در چیدمان های مختلف به صورت ثابت و جزیره متحرک حتی در چند قسمت و یا به اشکال کابینت جزیره ال و یا T شکل  و با کاربردهای بسیار مستقل و مختلف طراحی شوند. 

در بازسازی آشپزخانه مدنظر قرار دادن آشپزخانه جزیره از مواردی است که باید به آن اهمیت داد، چرا که نحوه استفاده را طوری تغییر می دهد که از شلوغ ترین فضای خانه که احتمالا زمان زیادی را هم در آن سپری می کنید، لذت ببرید و فضای کافی داشته باشید. جهت هرگونه مشاوره و راهنمایی رایگان در این خصوص با متخصصان شارین آرک با شماره 91007005_021 تماس بگیرید.

کابینت جزیره ای

آشپزخانه جزیره مدرن چه ویژگی هایی دارد؟

  1. کابینت جزیره از هر طرف قابل دسترسی هستند، فضای داخل آشپزخانه را به حداکثر می رسانند.
  2. از لحاظ کاربرد و کارایی بیشتر از میزهای سنتی که در مقابل دیوارها قرار می گیرند، کارآیی دارند.
  3. داشتن آشپزخانه با کابینت جزیره به خانواده کمک می کند تا از زندگی مدرن در فضای بازتر لذت ببرند.
  4. کابینت جزیره مدرن به خانم خانه اجازه می دهد در حین طبخ غذا، تکالیف کودکان، بازی آن ها و در مجموع شرایط کلی خانه را در نظر بگیرد.

کابینت جزیره ای مدرن

آیا دکور آشپزخانه با کابینت جزیره، ایده خوبی است؟

حداقل مزیت کابینت جزیره مدرن این هست که مطابق با فضای آشپزخانه و در هر قسمتی که ممکن باشد، با کاربری مورد نیاز قابل تعبیه است و پیشخوان و فضای دلخواه را به شما می دهد. معمولا جزیره مرکز ثقل و در نقطه محوری بین مناطق پخت و پز، تمیز کردن و آماده سازی مقدمات آشپزی قرار می گیرد و به وسایل و لوازم جانبی مانند سینک ظرفشویی، اجاق گاز یا میز غذا خوری مجهز می گردد. سازندگان و طراحان کابینت می گویند اضافه کردن جزیره بیش تر از هر ارتقاء دیگر در آشپزخانه سودمند بوده و مورد پسند قرار گرفته است. 

مزیت دیگری که دارد، اگر طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه قبلا انجام شده باشد می توانید یک پیشخوان جزیره جداگانه سفارش دهید که حتی لازم نیست دقیقا مانند بقیه کابینت ها باشد و در حد این که با آن ها هارمونی داشته باشد کافی است. در خانه های کوچک، مشکل کمبود فضا را خیلی خوب می توان با طراحی کابینت جزیره در آشپزخانه کوچک مدیریت کرد.

 

کابینت جزیره چند کاربری

  • دکور آشپزخانه با کابینت جزیره متحرک

جزیره را می توان طوری طراحی کرد که قابلیت حرکت دادن و جابجایی داشته باشد به این ترتیب یک فضای انعطاف پذیر در محیط آشپزخانه به واسطه کابینت جزیره متحرک ایجاد می شود. گاهی این متحرک بودن به واسطه این که این قسمت از کابینت به جایی متصل نیست ایجاد می شود اما در بعضی موارد نیز در زیر پایه چرخ های مخفی نصب می کنند تا جابجایی راحت تر انجام شود. البته در نظر داشته باشید جابجایی در پیشخوان هایی که سینک ظرفشویی و یا اجاق رومیزی دارند، امکان پذیر نیست. اطلاعات و توضیحات بیش تر در این خصوص را در مقاله کابینت جزیره بخوانید.

  • دکور آشپزخانه با کابینت جزیره L

اگر شکل آشپزخانه فضای مناسب برای طراحی کابینت جزیره ال داشته باشد، می توانید از این فرم طراحی استفاده کنید تا آشپزخانه بزرگ تر از اندازه واقعی به نظر برسد. این طراحی فضای کافی برای قرار دادن وسایل آشپزخانه را نیز در اختیار قرار می دهد. کابینت جزیره ال را می توان به گونه ای طراحی کرد که از قسمتی از آن برای صرف غذا و از قسمتی دیگر برای قراردادن سینک و یا اجاق گاز استفاده کرد و فضایی چند منظوره ایجاد نمود.

نکات طراحی جزیره های ال شکل:

  1. توجه داشته باشید که دسترسی به گاز، یخچال و سینک ظرفشویی به شکلی باشد که انجام کار در فضای آشپزخانه را برای شما لذت بخش تر کند.
  2. امکان استفاده بهتر از کنج و گوشه های ال را در نظر بگیرید تا بهترین و بیشترین کارایی را داشته باشد.
  3. در واقع طرح جزیره ال موقعیت بیشتری برای چیدمان مناسب در اختیار طراح قرار داده و دسترسی و امکان ایجاد کابینت های بیشتری را در دکوراسیون ایجاد می کند.
  • دکور آشپزخانه با کابینت جزیره T

 طراحی مدل کابینت جزیره بیشتر به مساحت و شکل آشپزخانه بستگی دارد ولی یک نکته مهم را مدنظر داشته باشید که دسترسی به کنج و گوشه ها مخصوصا در کابینت های عریض سخت می باشد و در کابینت های T بیشتر این زوایا شکل می گیرند.

جانمایی سینک در جزیره 

 کاربری های مختلف کابینت جزیره چیست؟

قبل از اقدام به طراحی کابینت جزیره باید راجع به کاربری آن تصمیم قطعی گرفته و بررسی شود که آیا امکان نصب گاز رومیزی یا سینک ظرفشویی بر روی آن وجود دارد یا خیر؟ زیرا از نظر لوله کشی آب و برق و گاز می بایست شرایط را مد نظر قرار داد. اگر تصمیم به نصب سینک بر روی جزیره گرفتید باید در مورد جانمایی ماشین ظرفشویی و محل قرار دهی سطل زباله در نزدیکی آن فکر کنید چون بهتر است این  عناصر در نزدیکی هم باشند تا در حین انجام کار راحت تر به آن ها دسترسی داشت. در عین حال مساله تمیز و مرتب بودن روی پیشخوان نیز مطرح است چون اگر سینک در معرض دید باشد امکان جمع شدن ظرف ها در داخل یا اطراف و در آبچکان زیاد است و مدام باید مرتب شود. در مورد نصب گاز روی میزی نیز باید مدنظر داشته باشید که پخت و پز موجب بر هم خوردن نظم و چرب شدن اطراف گاز می شود و مخصوصا در زمان مهمانی این مساله مهم می شود.

  • میز کار: گاهی از جزیره به عنوان یک میز کار در آشپزخانه استفاده می شود. اغلب در این حالت طراحی جزیره به شکل یک پیشخوان باز و بدون درب یا کشو انجام می شود.
  • کابینتی: در این حالت در واقع  یک فضای پیشخوان ایجاد که زیر آن کابینت تعبیه می شود.
  • نصب سینک: می توان سینک ظرفشویی را بر روی جزیره جا نمایی کرد و یا یک سینک کوچک فقط برای شستن دست ها که برای مهمانی ها ایده آل می باشد در آن قرار داد.
  • میز غذاخوری: جزیره می تواند طوری طراحی شود که از آن به عنوان میز غذاخوری استفاده کرد که البته در این حالت باید فضای کافی برای حرکت پا و یا به عقب کشیدن صندلی وجود داشته باشد. اغلب در این حالت  صفحه روی کانتر از بدنه زیر پیشخوان فاصله دارد تا بتوان صندلی اپن را زیر آن قرار داده و برای صرف غذا فضای مناسبی ایجاد نمود.

  • گاز رومیزی: امکان نصب اجاق گاز و طبخ نمودن غذا نیز بر روی کابینت جزیره وجود دارد که البته در این حالت به نسبت این که گاز کنار دیوار باشد، بوی غذا و پخت و پز بیش تر در منزل منتشر می شود و باید از هود های قوی تر جهت تهویه استفاده کرد.

  • ترکیب کاربری ها: اگر تمایل داشته باشید می توانید بر روی یک کانتر ترکیبی از کاربری های فوق را با هم در نظر بگیرید که در این حالت باید پیشخوان بزرگ باشد تا مثلا حد فاصله امنیتی بین محل پخت غذا و نشیمن و یا حالت های مختلف لحاظ شود.

انواع کابینت جزیره ای

جزیره آشپزخانه را کجا قرار دهید؟

حتماً از هر طرف فضای کافی را برای استفاده در اختیار شما بگذارید تا گردش آزاد در اطراف آن و بین مناطق فعالیت اصلی که در اطراف اجاق گاز ، سینک و یخچال قرار دارند ، مجاز باشد.

ارتفاع مناسب کابینت در آشپزخانه جزیره چقدر است؟

ارتفاع استاندارد جزیره آشپزخانه مانند دیگر کابینت ها، 91.4 سانتی‌متر است. ولی به نسبت کاربری های مختلف می توان ارتفاع را کم تر یا بیش تر نمود. برای کاربری به عنوان سطح کار می توان ارتفاع کم تر متناسب با جثه، حتی تا 70 تا 75 سانتی‌متر در نظر گرفت و برای کاربری به عنوان میز غذا خوری که قصد استفاده از صندلی اپن کنار آن هست ارتفاع بیش تری لحاظ می شود. اگر پیشخوان بزرگ باشد می توان اختلاف سطح و ارتفاع در قسمت های مختلف لحاظ نمود.

 

کابینت جزیره ای آشپزخانه

 

کابینت جزیره مدرن

 

مدل کابینت جزیره ای

 

مدل کابینت جزیره ایی مدرن